Stress coaching – via gennemprøvet forløb

Har du brug for  stress coaching – for at blive fri igen?

stress coaching
Bliv fri fra din stress

Medarbejderne er det største aktiv i  en virksomhed.

Når du som medarbejder er glad og har det godt, kan det måles direkte på bundlinjen.
Glade medarbejdere giver et frugtbart kollegialt samarbejde, der igen gør medarbejdere endnu gladere.
Der ligger således både et økonomisk rationale og gode menneskelige værdier til grund for at fokusere på  medarbejdertrivsel.

Har du symptomer på stress?

Hvis du er stresset og har svært ved at finde både tid, overskud og økonomi til at gøre noget ved det, så brug ovenstående argumenter overfor din leder. Så er jeg overbevidst om at din leder gerne vil give dig både tid og tilskud til et samtaleforløb.

Book tid

Morten Lund – Stress Coaching og psykoterapi

Jeg – Morten Lund – er ID Life Coach fra ID Academy og tilbyder stress coaching som  et forløb, hvor du bliver mødt med forståelse og empati.
Jeg har selv oplevet stress og angst på min egen krop, så jeg kender de mekanismer, der er i spil. Stress påvirkede min psyke og mine tanker. Den stress behandling jeg valgte var at begynde at kigge indad via mine uddannelser og via hjælp fra coach og psykoterapeut.

Har jeg stress?

“Har jeg stress?” er et typisk spørgsmål du måske stiller dig selv.
Der er måske noget om det, hvis du stiller dig selv det spørgsmål. Lad tvivlen kommer dig til gode og start et stress coaching forløb.
I et stress coaching forløb hos mig har jeg nogle faste punkter, jeg af erfaring ved er vigtige punkter. Du kan med andre ord trygt læne dig tilbage med vished om at stressforløbet er gennemprøvet.

I det følgende vil jeg prøve at liste nogle af de steps, der kan være i et stress coaching forløb hos mig:

Stress Coaching forløb

Stress er kroppens naturlige reaktion på overbelastning

Det første spørgsmål, du gerne vil ha svar på er måske: Hvad er stress?
Først og fremmest er det vigtigt at forstå at din stress reaktion er din krops helt naturlig reaktion på en urimelig overbelastning.
Vi vil kigge på de stress symptomer du mærker. Vi vil se på den arbejdsbelastning du har været udsat for. Og allerede her kan du måske få en realistisk fornemmelse af, at du har udsat dig selv for en større belastning end du – i din nuværende situation – har kunne overkomme.

Undgå stress

Det næste step er et spørgsmål om hvordan du lige nu undgår stress.
Du skal lade alle problemer, opgaver, planer, valg mm. ligge. Det eneste du skal fokusere på er hvordan du undgår stress.
At undgå stress kræver struktur på hverdagen. Derfor vil vi sammen finde nogle generelle aktiviteter i din hverdag, som i den nærmeste fremtid er at betragte som dit arbejde. Eneste kriterium for aktiviteterne er, at de ikke stresser dig.

Lystbetonede aktiviteter

Du skal med andre ord finde aktiviteter du har lyst til, aktiviteter der giver dig energi. Du kan måske blive udfordret på dette punkt, og du kan få dårlig samvittighed over at du svigter din ægtefælle eller andre familiemedlemmer. Hvis den dårlige samvittighed melder sig, så prøv at vende situationen 180 grader. Ville du synes det var ok, hvis din ægtefælle var stress ramt og i en periode havde brug for udelukkende at fokusere på egne behov?
Stress-af aktiviteter kunne være: Gå en tur, mindfulness/nærværs øvelse, læse en bog, se en go film/serie, få en massagebehandling, let havearbejde, yoga øvelser, meditation, kigge ud ad vinduet.

Energien vender tilbage

Når du har i en periode har fokuseret på aktiviteter, der er lyst betonet og som ikke stresser dig, så vil din nervesystem langsomt falde til ro.
Du vil på et tidspunkt begynde at mere energi og få impulser til at ville noget mere, impulser til at komme igang med noget mere udadrettet.
Den ny-vundne energi skal du KUN bruge på noget der giver dig mere energi. Du kan evt. få lyst til at gå med ud og spise med nogle venner. Det er helt i orden, så længe du mærker at det giver dig energi. Når eller hvis du mærker at det bliver for meget og du bliver drænet for energi, så skal du være tro mod det du mærker.  Dine venner vil helt sikkert forstå at du har behov for at trække dig.

Langsom opstart

Når du på et tidspunkt får så meget energi at du er kalr til at starte på arbejde igen, så er det vigtigt at du får aftalt en langsom opstart med din chef.

Værdiafklaring

Et vigtigt emne i forbindelse med at sikre, at du ikke falder tilbage i stressproblemer, er en værdiafklaring.
Dine værdier er også dem du styre dit liv efter. Og har du nogle uhensigtsmæssige værdier og vaner, risikerer du at styre lige tilbage i stress, hvis du ikke får revideret dine livsværdier.

Dette var nogle af de væsentligste punkter i et stress coaching forløb.

Du kan læse mere om mig her

Du kan også booke en tid online til stresscoaching.